Bądź rozsądny! (czyli zrób jak Ci mówię:))
To prawda – gdyby każdy robił wszystko tak jak ja chcę, świat były piękny…:) Ale wiem, że to tylko pobożne życzenie. A różnica zdań, jeśli potrafisz się z nią zmierzyć, może być twórcza i prowadzić do niespodziewanych rezultatów. Poniżej znajdziesz kilka wskazówek jak sprawić, by pojawiające się w pracy różnice zdań w pracy nie przekreślały dobrych relacji.
1. Czy aby nie mówimy o tym samym?
Czasem zdarza się, że ludzie tylko pozornie mają na myśli coś innego. Kiedy zaczynają ze sobą rozmawiać i wzajemnie się słuchać, okazuje się że myślą dokładnie tak samo, tylko inaczej wyrazili to słowami. Zanim więc zjeżysz się słysząc czyjeś zdanie, dopytaj co autor miał na myśli i czy aby na pewno macie odmienne opinie.
2. Słuchaj
Najpierw wysłuchaj, potem reaguj. Jeśli druga osoba jest w emocjach, podsumuj to co usłyszałeś upewniając się, że dobrze ją zrozumiałeś. Jeśli nie słuchałeś uważnie, może się okazać, że odpowiadasz nie na to, co naprawdę Ci powiedziała, ale na to co myślałeś, że chce Ci powiedzieć. W wielu wypadkach to całkiem inne kwestieJ
3. Zrozum punkt widzenia rozmówcy
Im bardziej zrozumiesz stanowisko drugiej strony, tym lepiej zrozumiesz jej potrzeby i obawy. I tym szybciej rozwiążesz różnicę zdań. Zanim odpowiesz rozmówcy przedstawiając swój punkt widzenia, rozważ czy nie warto sparafrazować jego stanowisko. Pokazujesz w ten sposób, że został przez Ciebie uważnie wysłuchany i zrozumiany. Podkreślając kwestie, w których macie podobne zdanie, budujesz most porozumienia, na którym będziecie mogli się spotkać omawiając bardziej drażliwe kwestie.
4. Upewnij się, że zostałeś dobrze zrozumiany
Tak jak Ty możesz pomylić się interpretując stanowisko swojego rozmówcy, tak on może pomylić się interpretując Twoje zdanie. Zadbaj o to, by druga strona naprawdę zrozumiała Twój punkt widzenia.
5. Nie przywiązuj się do swojego stanowiska
Informacja zwrotna od innych ludzi pomaga nam się rozwijać. Nawet jeśli wymyśliłeś coś doskonałego, może to zostać ulepszone. Z im mniejszą zaciekłością bronisz swojego stanowiska i swoich pomysłów, tym procesy w firmie stają się bardziej efektywne. Jeśli oddzielisz siebie od swoich pomysłów zauważysz, że nie odbierasz już pojawiającej się różnicy zdań jako osobistego ataku na siebie.
Jeśli za bardzo z kolei przywiązujesz się do swojego stanowiska, jest Ci trudniej o jego obiektywną ocenę. A brak obiektywizmu przeciąga firmowe konflikty w nieskończoność. Z drugiej strony, jeśli masz z kimś konflikt dotyczący stanowiska w danej kwestii, upewnij się, że konflikt ten dotyczy STANOWISKA, a nie OSOBY, z którą jesteś w konflikcie.
6. Zadbaj o profesjonalizm w relacjach
Traktuj ludzi z szacunkiem i nie dopuść by puściły Ci nerwy. Sztuka panowania nad emocjami w trudnych chwilach świadczy o dojrzałości społecznej. Umiejętność zarządzania własnymi emocjami nawet wtedy, gdy jesteś z kimś w konflikcie, wzbudzi szacunek u innych i uwiarygodni Twoją pozycję.
7. Uważaj na to co mówisz
Słowa raz powiedziane, nie mogą zostać cofnięte. Tak jak rzucony do wody kamień, zataczają kręgi. Jeśli więc masz problem z powstrzymaniem cisnących się na usta słów, policz do 10.
Zaczynaj zdanie od „ja”, zamiast od „ty”. Gdy mówisz o sobie i swoich odczuciach jest mniejsza szansa na to, że kogoś obrazisz swoja oceną albo zaatakujesz.
Zamiast wysuwania oskarżeń zadawaj pytania. Jeśli zawiniła druga strona, sama do tego dojdzie. Stosuj jednak tę technikę w umiarem, by nie przerodziła się w dochodzenie, bo postawisz rozmówcę w niezręcznej sytuacji.
8. Obniż nieznacznie głos
W sytuacjach stresu i emocji mamy naturalną tendencję do tego by wchodzić w wysokie tony. Ktoś, kogo ton głosu jest niski, uzyskuje przewagę. Nie dość, że nie słychać w jego głosie napięcia, to inni szczególnie zaczynają go słuchać, zaskoczeni tym spokojnym brzmieniem. Sprawdź jak to działa!
6. Zaakceptuj różnicę zdań
Czasem zdarza się, że choćbyśmy nie wiem jak długo dyskutowali na dany temat, każdy pozostanie przy swoim zdaniu. Często otwarte przyznanie, że w tym punkcie się nie zgadzamy, oszczędza wielu godzin dyskusji i umożliwia przejście do kolejnego tematu. Staraj się nad takimi minami przechodzić do porządku dziennego i iść do mniej konfliktowych kwestii. Możesz potem do nich wrócić ponownie i przedyskutować raz jeszcze, gdy będzie już zbudowane porozumienie w innych tematach.
10. Kiedy pokonasz różnicę zdań, nie wracaj do tego
Nie bądź pamiętliwy w kwestiach pielęgnowania dawnych urazów. Drążenie tematu różnicy zdań, jakie mieliście w przeszłości, rzadko przynosi dobre efekty. Zamiast poprawy współpracy niesie zgorzknienie i napięcie w relacjach. Oglądaj się za siebie tylko po to, by wyciągnąć wnioski z danej sytuacji i uniknąć podobnych błędów w przyszłości.