Dekalog managera?
Swego czasu jeden z moich czytelników, rzucił mi wyzwanie, pytając o dekalog managera.
„Gdyby istniał to jakby brzmiał?” – zapytał.
Bardzo dobre pytanie. Rzeczywiście taki dekalog nie istnieje, pozostawiając całe rzesze managerów – nie tylko debiutujących w tej roli – bez wsparcia i wskazówek co i jak należy robić, zwłaszcza w kwestii zarządzania pracownikami. Większość uczy się na własnych błędach, nieraz całe życie.
Co więc warto robić? Jak kierować ludźmi?
1. Daj się wykazać swoim pracownikom.
Deleguj zadania, które będą rozwijać ich zawodowo i zapewnią poczucie satysfakcji z pracy. Zapewnij dostęp do informacji i wsparcia podczas realizacji tych zadań i nadzoruj ich wykonanie. Delegowanego zadania nie pozbywasz się, tylko wykonujesz rękami innych ludzi, więc trzymaj rękę na pulsie.
2. Stawiaj czoła problemom od razu.
Każda praca polega w mniejszym czy większym stopniu na rozwiązywaniu problemów. Gdybyś nie musiał podejmować trudnych decyzji na swoim stanowisku pracy, Twoje zadania mogłyby zostać automatyzowane lub wykonywane przez pracowników niższego szczebla. Rozwiązując problem skupiaj się na rozwiązaniach, a nie na szukaniu winnych.
3. Pokochaj Kaizen czyli filozofię niekończącego się procesu ulepszania.
Wyznaczaj mierzalne cele i stale podnoś poprzeczkę dla swojej pracy i swojego zespołu. Tylko to co mierzysz, możesz poprawiać. Pamiętaj, że aby cele mogły być przez pracowników zrealizowane muszą być najpierw przez nich zrozumiane, dlatego zawsze upewniaj się że wiedzą, jaki jest cel ich pracy.
4. Ufaj swoim pracownikom i bądź konsekwentny
W sytuacjach trudnych najpierw wysłuchaj pracownika, zanim wydasz swoją opinię czy wyciągniesz wobec niego konsekwencje. Jeśli przeprowadzasz rozmowę dyscyplinującą, zapisuj wspólnie podjęte postanowienia i realizuj sankcje, które zapowiedziałeś.
5. Zaspakajaj potrzebę bycia docenionym
Chwal za osiągnięcia i angażuj w różne projekty w firmie, wykraczające poza standardowe obowiązki pracy. Każdy ma potrzebę bycia zauważonym i docenionym. Jeśli zapraszasz kogoś do współpracy to dajesz mu sygnał, że liczysz się z jego zdaniem.
6. Organizuj cotygodniowe spotkania
Spotkania sprzyjają komunikacji i budowaniu więzi. Otwierają pracowników na współpracę, umożliwiają wymianę doświadczeń i kreatywne rozwiązywanie problemów. Dają poczucie przynależności do zespołu, co jest nie do przecenienia.
7. Stosuj zasadę 4A
Appreciation – Wdzięczność
Wyrażaj ją przy każdej okazji, nawet za wykonanie zadań, które nie wydają Ci się być czymś specjalnym.
Approval – Pochwała
Chwal przy każdej okazji, często, za każdą inicjatywę wykraczającą poza standardowy zakres obowiązków. W ten sposób wzmacniasz dane zachowanie i wyzwalasz naturalną chęć jego powtarzania.
Admiration – Podziw
Praw komplementy, zarówno te odnoszące się do sukcesów zawodowych jak i osobistych.
Wzmacniasz wtedy poczucie wartości u swoich pracowników i ich dobre samopoczucie. Pracownik zadowolony lepiej pracuje.
Attention – Uwaga
Zapewnij swoim pracownikom uwagę. Czyli słuchaj. Odkładaj papiery i odrywaj wzrok od komputera, kiedy przychodzą do Ciebie w jakiejś sprawie. Okaż, że ich słuchasz. Nie przerywaj i nie udzielaj odpowiedzi na pytanie, zanim go do końca nie wysłuchasz.
8. Daj prawo do popełniania błędów
Jeśli ktoś popełnił błąd, jest tym wystarczająco mocno sfrustrowany, więc nie dolewaj oliwy do ognia. Okaż zrozumienie i pomóż znaleźć rozwiązanie. Zapytaj o lekcję wyniesioną na przyszłość z tego wydarzenia.
Krąży wspaniała anegdota o Thomasie J. Watsonie Sr, założycielu IBM.
Wezwał młodego wiceprezesa, by dokonać oceny jego pracy. Tenże wydał 10 mln dolarów na projekt badawczy, który okazał się być totalną klapą. Wchodząc do gabinetu młody człowiek od progu powiedział, że Watson nie musi go zwalniać, bo sam składa rezygnację. „Zwalniać Cię? – zapytał zaskoczony – Teraz? Gdy właśnie wydałem 10 mln na twoją edukację? Porozmawiajmy o twoim kolejnym zadaniu.”
Nie unikniesz błędów popełnianych przez Twoich pracowników. Twoim zadaniem jest tylko przekuć je w przyszły sukces firmy.
9. Dbaj o harmonię praca-dom
Jeśli możesz i tam gdzie możesz, wprowadzaj elastyczny czas pracy. Możliwość łączenia pracy z życiem osobistym jest bezcenna i nie do przecenienia. Twoi pracownicy mają tego świadomość i na pewno Ci tego nie zapomną.
10. Zatrudniaj właściwych ludzi.
Mówi się, że to ludzie są najważniejszym zasobem firmy, ale to nie jest do końca prawdą. Są nim właściwi ludzie (na właściwym miejscu). I tak jak nie ma złych żołnierzy prowadzonych przez dobrego generała, tak nie ma złych pracowników kierowanych przez dobrego managera.
A Ty co o nim sądzisz?