Czego nie robić przekazując feedback?
Czego nie robić przekazując negatywną informację zwrotną?
Nie uogólniaj„wszyscy, nikt, nigdy, zawsze… „
Nie podnoś głosu – kot pierwsze podnosi głos, pierwszy traci argumenty
Nie wzbudzaj poczucia winy u pracownika – sam fakt, że zrobił błąd i jego niskie poczucie własnej wartości jest wystarczającą dla niego karą, nie musisz go jeszcze pogrążać.
Nie rzucaj inwektywami, nie obrażaj, nie wyśmiewaj, nie ironizuj, nie moralizuj
Nie krytykuj na forum – generalna zasada – chwal publicznie, gań na osobności
Krytykując wyjaśnij swoje stanowisko
Nie powołuj się na powszechną opinię typu „powiedziano mi o tobie, że…”…
Nie łącz kilku spraw w jednej rozmowie
Nie krytykuj za coś, na co pracownik nie miał wpływu
Nie oceniaj człowieka, tylko odnoś się do konkretnego zachowania
Odwołuj się do faktów, wskazując na negatywne skutki postępowania pracownika
Mów o swoich oczekiwaniach na przyszłość – czyli czego spodziewasz się po pracowniku następnym razem w takiej sytuacji – nie zakładaj błędnie, że już o tym wie
Wskaż przyczyny, dla których przekazujesz krytykę i wyjaśnij swój interes
Odwołaj się do wcześniejszych ustaleń i norm
Używaj komunikatu „Ja” zamiast „ty”
Mów krótko i rzeczowo, nie rozmydlaj swojego przekazu nadmiarem słów
Nie pocieszaj pracownika, że musiałeś mu przekazać przykrą informację
Niekiedy pokutuje wśród managerów przekonanie, że przestrzeganie tych wszystkich zasad jest „owijaniem w bawełnę” i że nie mają na to czasu. Albo uważają takie postępowanie za zbędne. Przekazanie informacji zwrotnej zgodnie z wymogami sztuki nie zabiera więcej niż minutę. Czy chcesz powiedzieć, że wygospodarujesz tej minuty dla swojego pracownika? A co do zasadności bądź nie takiego postępowania – ludzie mają różną wrażliwość. Większość z nich jest bardziej „miękka” niż chciałaby się wiedzieć. Celem przekazania krytyki nie jest zniszczenie ego pracownika, tylko osiągniecie celu w postaci zmiany zachowania. Nic nie zyskasz, jeśli go pogrążysz i sprawisz, że będzie myślał o sobie źle. Pracownik sfrustrowany to pracownik nieszczęśliwy i kiepsko pracujący. Dlatego inwestując swój czas w dobry feedback inwestujesz w przyszłość swojego zespołu.
Opracowano na podstawie genialnej książki: Anna i Andrzej Niemczyk: „Motywacja pod lupą”. Serdecznie pozdrawiam Autorów:).