Czego nie robić przekazując feedback?

Czego nie robić przekazując negatywną informację zwrotną?

Nie uogólniaj„wszyscy, nikt, nigdy, zawsze… „

Nie podnoś głosu – kot pierwsze podnosi głos, pierwszy traci argumenty

Nie wzbudzaj poczucia winy u pracownika – sam fakt, że zrobił błąd i jego niskie poczucie własnej wartości jest wystarczającą dla niego karą, nie musisz go jeszcze pogrążać.

Nie rzucaj inwektywami, nie obrażaj, nie wyśmiewaj, nie ironizuj, nie moralizuj

Nie krytykuj na forum – generalna zasada – chwal publicznie, gań na osobności

Krytykując wyjaśnij swoje stanowisko

Nie powołuj się na powszechną opinię typu „powiedziano mi o tobie, że…”…

Nie łącz kilku spraw w jednej rozmowie

Nie krytykuj za coś, na co pracownik nie miał wpływu

Nie oceniaj człowieka, tylko odnoś się do konkretnego zachowania

Odwołuj się do faktów, wskazując na negatywne skutki postępowania pracownika

Mów o swoich oczekiwaniach na przyszłość – czyli czego spodziewasz się po pracowniku następnym razem w takiej sytuacji – nie zakładaj błędnie, że już o tym wie

Wskaż przyczyny, dla których przekazujesz krytykę i wyjaśnij swój interes

Odwołaj się do wcześniejszych ustaleń i norm

Używaj komunikatu  „Ja” zamiast „ty”

Mów krótko i rzeczowo, nie rozmydlaj swojego przekazu nadmiarem słów

Nie pocieszaj pracownika, że musiałeś mu przekazać przykrą informację

Niekiedy pokutuje wśród managerów przekonanie, że przestrzeganie tych wszystkich zasad jest „owijaniem w bawełnę” i że nie mają na to czasu. Albo uważają takie postępowanie za zbędne. Przekazanie informacji zwrotnej zgodnie z wymogami sztuki nie zabiera więcej niż minutę. Czy chcesz powiedzieć, że wygospodarujesz tej minuty dla swojego pracownika? A co do zasadności bądź nie takiego postępowania – ludzie mają różną wrażliwość. Większość z nich jest bardziej „miękka” niż chciałaby się wiedzieć. Celem przekazania krytyki nie jest zniszczenie ego pracownika, tylko osiągniecie celu w postaci zmiany zachowania. Nic nie zyskasz, jeśli go pogrążysz i sprawisz, że będzie myślał o sobie źle. Pracownik sfrustrowany to pracownik nieszczęśliwy i kiepsko pracujący. Dlatego inwestując swój czas w dobry feedback inwestujesz  w przyszłość swojego zespołu.

Opracowano na podstawie genialnej książki: Anna i Andrzej Niemczyk: „Motywacja pod lupą”. Serdecznie pozdrawiam Autorów:).

Przeczytaj podobne wpisy:

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.