Jak przetrwać z trudnymi ludźmi?
Nie wybieramy sobie współpracowników w pracy. Z pewnością masz w pracy chwile, gdy nie jest Ci po drodze z ludźmi, z którym pracujesz. Problem może mieć swoje źródło w różnicach w podejściu do problemów, osobowości czy stylu pracy. Albo po prostu nie zadziałała chemia. Jakikolwiek jest powód tej frustracji, jest kilka sposobów na to by poprawić współpracę i zminimalizować stres wynikający ze wzajemnych kontaktów.
- Poznaj fakty. Zanim emocje wymkną się spod kontroli, dowiedz się jakie są fakty. Nie upieraj się przy swoim zdaniu zanim nie upewnisz się, że zrobiłeś wszystko co trzeba i naprawdę nie masz sobie nic do zarzucenia.
- Zaangażuj innych. Jeśli dwie osoby tkwią w silnych emocjach lub konflikcie, zwykle zaangażowanie osób trzecich w rozmowę doprowadza do wyhamowania emocji. Bądź ostrożny z wyborem osób do arbitrażu – nie chodzi o to by szukać zwolenników jednej czy drugiej strony, ale by rozwiązać problem. To jest Twoim celem.
- Skieruj konwersację na drogę mailową. Trudniej jest się kłócić w mailach niż przez telefon. W rozmowie oddziaływuje na nas brzmienie głosu, jego ton czy ironia. Wiele komunikatów może zostać przez to wyolbrzymionych. Komunikowanie się poprzez e-mail wymaga jasności myśli i precyzji wypowiedzi. Jeśli w kopii maila jest jeszcze jakaś znacząca osoba, konwersacja ma dodatkowo obserwatora. To wycisza emocje.
- Zwróć się o pomoc do managera. Jeśli sam nie potrafisz uporać się z sytuacją, zwróć się o pomoc. Nikt nie lubi donosicieli, ale zyskasz w ten sposób sojusznika w kimś, kto ma władzę do tego by skorygować nieodpowiednie zachowania w firmie.
- Obierz strategię na przetrwanie. Czasem to najlepsze wyjście, by zachować się jak profesjonalista i odłożyć relacje na bok. To może pomóc zniwelować napięcie i skierować relację na tory biznesowe zamiast pielęgnowania osobistych animozji.
- Zmień stanowisko lub sposób pracy. Gdy osoba, z którą się nie dogadujesz to Twój najbliższy współpracownik, rozważ możliwość pracy z domu. Albo rozejrzyj się za możliwością zmiany działu czy oddziału firmy, w którym pracujesz. A może wystarczy tylko praca w innym pokoju? Albo skierowanie komunikacji przez maila zamiast uzgadniania wszystkiego na telefon?
- Nie plotkuj. Przez chwilę możesz poczuć się dobrze, bo plotkowanie scala grupę, ale w dłuższej perspektywie może to Ci przynieść więcej szkody niż zysków. Jeśli już musisz o kimś opowiadać, mów o osobach, których nikt w firmie nie zna, a nie współpracownikach. Przekręcone historie o tym kto co o kim powiedział zawsze wcześniej czy później dochodzą do ich bohatera. I nic tak nie rujnuje relacji jak plotki i pomówienia. Jeśli bawiłeś się kiedyś w głuchy telefon, to wiesz o czym mówię.
- Uważaj na to co mówisz. Nie chlap językiem na prawo i lewo. Zachowaj umiar w swoich komentarzach. To pozwoli Ci uniknąć zarzutów, że chciałeś powiedzieć coś więcej niż powiedziałeś.
- Nie izoluj się od innych. Jeśli z niechęci do angażowania się w firmowe klany i koterie postanowisz w ogóle w nic się nie angażować, możesz zostać odrzucony przez wszystkich. Ludzie stronią od tych, o których nic nie wiedzą. Boją się ich, bo nie wiedzą co o nich myśleć i dlatego ich unikają. Podtrzymywanie towarzyskich rozmów w czasie przerwy na lunch daje ludziom sygnał, że jesteś żywą istotą.
- ….???… Jaki jest Twój własny sposób na okiełznanie trudnych relacji w pracy? Podziel się swoim komentarzem poniżej.