Jak zwiększyć efektywność zespołu?
Nie ma nic bardziej bezużytecznego niż efektywne robienie czegoś, co nie powinno być robione wcale.
Peter F. Drucker
No właśnie, wielu managerów myli efektywność ze skutecznością. Można efektywnie wykonywać zupełnie niepotrzebna działania, które nie mają nic wspólnego z osiąganiem rezultatów. Zakładając, że w swoim zespole działasz z wizją celu i chcesz podnieść efektywność tych działań, co możesz zrobić by zachęcić swoich współpracowników do większego wysiłku?
Po pierwsze, bądź sam przykładem efektywnego działania. Jeśli Twoi pracownicy widzą, że Ty także jesteś gotowy dać z siebie wszystko, inspirujesz innych do tego by także pracowali ciężej. Jeśli natomiast jako manager zespołu jesteś zdemotywowany i nie chce Ci się pracować po to by zrealizować plany „narzucone przez górę”, to nie dziw się, że Twoja frustracja udziela się także pracownikom.
Po drugie – poświęć wystarczająco dużo czasu na zakomunikowanie celu. Pokazując kierunek i dając zespołowi szansę na przedyskutowanie nowej sytuacji i podział ról lepiej zaangażujesz go w nowe zadania niż przydzielając zakresy obowiązków według własnego uznania.
Po trzecie – informuj na bieżąco o postępach. Mając ambitne cele do zrealizowania bardzo istotne jest informowanie członków zespołu na jakim etapie się znajdują i ile kroków pozostało jeszcze do końca drogi. Ogniskuje to także ich uwagę na celu i pokazuje, jak wielką wagę Ty przykładasz do jego realizacji.
Po czwarte – doceniaj indywidualny wysiłek. Sportowcy wiedzą, że nawet w grach zespołowych są gracze, którzy w szczególny sposób przyczyniają się do zwycięstwa drużyny i tacy gracze doceniani są także szczególnie. Dla najlepszych graczy słuchanie o „zespołowym wysiłku” może być na dłuższą metę demotywujące, bo przecież wiedzą kto ile wysiłku wnosi do tego zespołu. Nie chciałbyś zapewne aby zaniżali loty do średniej.
Po piąte wreszcie – nie ściągaj w dół swojego zespołu. Wszyscy jesteśmy ludźmi, mamy w pracy lepsze i gorsze okresy. Ale manager szczególnie jest na celowniku i od niego wymagane jest więcej. Najmniejsze zmiany nastroju, obniżenie motywacji, przejaw frustracji związanej z porażką czy błędem jest od razu wyczuwany przez zespół. Niektórzy szefowie podnoszą wtedy głos, inni zamykają się w sobie. Jakikolwiek jest Twój sposób odreagowywania stresu, powiedz o tym otwarcie w zespole tak by Twój nastrój w jak najmniejszym stopniu odbił się na Twoich współpracownikach.
Po prostu bądź liderem, nie tylko managerem.