Rozdawaj kanapki-:)
W teorii zarządzania mówi się o kanapce motywacyjnej, czyli przeplatania feedbacku pozytywnego negatywnym (co ważne – nie odwrotnie!). Nasz mózg lepiej pamięta informacje negatywne niż pozytywne, co oznacza, że tych pozytywnych należy dostarczyć więcej, aby były zapamiętane.
Jeśli przekażesz pracownikowi tylko dwie informacje – jedną dobrą, drugą złą, możesz być pewny, że zapamięta tylko złą i będzie uważać Twoją ocenę za niesprawiedliwą. Jeśli jednak wskażesz mu dwie rzeczy, za które go cenisz i jeden obszar, w którym oczekujesz poprawy, uzna Cię dobrego szefa, bo taka proporcja wyda mu się sprawiedliwą.
Jeśli konstruujesz plan naprawczy dla pracownika, określ dokładnie jakich efektów oczekujesz na poszczególnych etapach tej drogi. Inaczej brzmi komunikat „ Jeśli w ciągu 3 miesięcy nie podniesiesz swojej wydajności, będę musiał cię zwolnić”, niż „W ciągu 3 miesięcy oczekuję, że twoje wyniki będą na poziomie …. Aby osiągnąć taki rezultat, proponuję, abyś w pierwszym miesiącu planu naprawczego zrealizował wynik…, w drugim…., w trzecim…. Będziemy co miesiąc spotykać się i dokonywać podsumowania Twoich postępów. Jeśli masz jakiś pomysł na to jak mogę Ci pomóc osiągnąć ten cel, chętnie o tym z Tobą porozmawiam.”
Stopniowanie wymagań pozwala rozłożyć duże, obezwładniające często pracownika zadanie na mniejsze etapy, śledzić postępy na bieżąco i cieszyć się sukcesami. Pozwala to pracownikowi dostrzec światełko w tunelu (i nie są to światła nadjeżdżającego pociągu:)).