Pomyłka rekrutacyjna to dla managera problem
Fluktuacja nowozatrudnionych pracowników to duży problem dla pracodawcy. Każdy nowy pracownik jest inwestycją firmy i osiąga punkt zwrotu dopiero po jakimś czasie. Jeśli pracownik odchodzi krótko po wdrożeniu do pracy albo jeszcze w trakcie szkolenia przygotowującego, dla pracodawcy oznacza to źle zainwestowane pieniądze i stratę czasu.
Psychologowie pracy mówią o syndromie 6 miesięcy. To właśnie w pierwszych 6 miesiącach pracy najwięcej pracowników podejmuje decyzję o rozstaniu się z firmą. Dotyczy to zwłaszcza ludzi młodych, którzy dopiero szukają swojego miejsca na rynku pracy. Są na etapie poszukiwania pracy idealnej i szybko się zniechęcają. Nie podoba im się szef, współpracownicy, wymagania wydają się za wysokie a pensja za mała. Generalnie nie tak to sobie wyobrażali.
Może się też zdarzyć, że pracownik krótko po podjęciu zatrudnienia otrzymuje atrakcyjną ofertę pracy od innego pracodawcy. Może go skusić większe wynagrodzenie, lepsze perspektywy rozwoju czy praca dająca więcej satysfakcji. Taka sytuacja ma często miejsce wtedy, gdy pracownik bierze udział w kilku procesach rekrutacji, przyjmuje pierwszą ofertę pracy i podejmuje zatrudnienie, a potem odzywa się do niego inny pracodawca z ciekawszą propozycją. Nowa oferta pracy jest alternatywą dla obecnego zatrudnienia i może skłonić go do odejścia. Dlatego warto przedstawiać ofertę pracy kandydatom naprawdę zmotywowanych, a nie licytować się z innymi pracodawcami na wynagrodzenie. Zawsze bowiem znajdzie się ktoś, kto da więcej.
Co jest najczęstszym powodem odejścia nowych pracowników?
źle przeprowadzony proces wdrożenia do pracy – czy pracownik ma poczucie, że ktoś się nim zajął? Czy otrzymuje informację zwrotną jak mu idzie, czy jest w firmie miejsce na konstruktywną krytykę i pochwały?
zła atmosfera pracy – poczucie niedopasowania do reszty zespołu, do filozofii pracy panującej w firmie (o której kandydaci nie mają szansy się dowiedzieć jeśli nie znają kogoś wewnątrz).
źle zarządzający przełożony – mówi się, że przychodzisz do firmy, a odchodzisz od przełożonego. Jeśli w jakimś dziale szczególnie często odchodzą pracownicy, warto przyjrzeć się jego szefowi. W jaki sposób zarządza ludźmi? Jak komunikuje się z pracownikami, wyznacza zadania, ocenia pracowników? Może w wirze własnych obowiązków w ogóle nie poświęca uwagi nowozatrudnionym osobom i zostają one pozostawione same sobie?
składanie obietnic bez pokrycia – jestem głęboką orędowniczką przedstawiania panującej w firmie rzeczywistości taką jaka jest, bez koloryzowania. Lepiej, żeby pracownik był mile zaskoczony niż rozczarowany niespełnionymi obietnicami. W przypadku trudnych procesów rekrutacyjnych jest silna pokusa by zachęcić kandydata do przyjścia do firmy obiecując mu coś trochę na wyrost, ale strategia taka działa na krótką metę. Niezadowolony pracownik, który czuje się przez firmę oszukany, pójdzie w świat i będzie o tym opowiadać.
błędy procesu selekcji kandydatów – pośpiech w rekrutacji i skrócenie czasu przeznaczonego na rozmowy, brak rzetelnych narzędzi weryfikujących umiejętności kandydatów sprawia, że kandydat wkrótce po zatrudnieniu okazuje się być zupełnie niedopasowany do stanowiska.
wprowadzenie w błąd przez kandydata – kandydaci czasem dopuszczają się kłamstw, chcąc dostać się do firmy za wszelką cenę. Nie liczą się z tym, że są przekwalifikowani albo nie mają predyspozycji osobowościowych do wykonywanego zajęcia, bo są zdesperowani i chcą dostać pracę. Odpowiadając na pytania mówią to, co rekrutujący chce usłyszeć, często nie zdając sobie sprawy z tego, że oszukując go działają tak naprawdę na własną szkodę.
Jak zapobiec przedwczesnym odejściom nowych pracowników? Oprócz wyeliminowania oczywistych pomyłek rekrutacyjnych manager powinien zadbać o to, by pracownik już od pierwszych dni funkcjonowania w firmie zetknął się z dobrymi wzorcami pracy. To ma wpływ na to jak będzie wykonywać w przyszłości swoje obowiązki, jak będzie oceniany przez swojego przełożonego i jak będzie czuł się w nowej pracy. Aby wdrożenie pracownika do pracy zaliczyć do udanych nie wystarczy skupić się tylko na przeszkoleniu na stanowisku pracy. To co jest istotne to również wsparcie w osobie przydzielonego pracownikowi opiekuna, dobre kontakty z innymi osobami w zespole, wycieczka po firmie, która pozwala na poznanie ludzi, z którymi będzie się współpracować, także wizyta w innym oddziale firmy czy siedzibie firmy, spotkanie integracyjne z kolegami z zespołu po pracy.
A jakie są Twoje doświadczenia z wdrożeniem do pracy?