Najlepszy styl zarządzania

Stawiający pierwsze kroki managerowie szukają u mnie często odpowiedzi na pytanie jaki styl zarządzania obrać. Ci doświadczeni nie pytają, bo już wiedzą, że najlepszy styl zarządzania to zarządzanie sytuacyjne czyli adekwatne do sytuacji.

Chcąc odpowiedzieć na pytanie „Jaki jest najlepszy styl zarządzania” należałoby od razu zapytać dla kogo i w jakiej sytuacji?

Teorii na temat stylów zarządzania jest tyle ilu naukowców badających ten temat. Jeśli rozpatrujemy styl zarządzania pod kątem podejmowania decyzji i włączania w to innych, to będziemy mówić o stylu:

Autokraty – gdy manager nie pyta nikogo o zdanie tylko sam podejmuje decyzje

Autokraty „oświeconego”  – który zbiera od innych opinie i ostatecznie sam podejmuje decyzje

Konsultanta – konsultuje swoje pomysły ze współpracownikami i bierze pod uwagę ich opinie, a potem sam decyduje

Demokraty – który wywołuje wspólną dyskusję i bierze udział  w wypracowaniu decyzji, którą wszyscy uzgodnili

Nieingerującym – gdy manager oczekuje, by to zespół „się dogadał”, a sam nie bierze udziału w procesie decyzyjnym.

Każdy z tych stylów zarządzania ma swoje plusy oraz minusy i jest dobry lub zły w konkretnych sytuacjach. Aby zdecydować się na któryś z nich musisz poznać odpowiedzi na inne pytania:

  1. Jaki mam dostęp do informacji? – im więcej informacji tym podjęcie decyzji jest obarczone mniejszym ryzykiem
  2. Ile mam czasu na podjęcie decyzji? – najszybciej podejmiesz ją w stylu autorytarnym, zakładając że łatwo jest Ci się dogadać z samym sobą:)
  3. Jakie są kompetencje moich pracowników? – jeśli zwykle nie włączasz ich w proces podejmowania decyzji, mogą nie być do tego przyzwyczajeni a wtedy ich kompetencje w tym obszarze nie są zbyt rozwinięte
  4. Jaki jest stopień zaangażowania moich pracowników? – stosując demokratyczny styl zarządzania musisz ich zaangażować w proces podejmowania decyzji. To znacznie więcej niż wtedy, gdy tylko komunikujesz swoją decyzję, co nie wymaga z ich strony żadnego zaangażowania
  5. Jakim ryzykiem obarczona jest ta decyzja?  – samotni wojownicy najczęściej popełniają błędy, bo nie mają szansy na konfrontację swojego punktu widzenia z pomysłami innych. Istnieje także duże ryzyko, że ich decyzje nie zyskają poparcia, ponieważ zespół nie przyczynił się do wypracowania decyzji i się z nią nie utożsamia.

Jeśli chcesz się podzielić swoimi doświadczeniami z zarządzania innymi, zostaw swój komentarz.

Przeczytaj podobne wpisy:

Jaka jest twoja opinia?