Narciarze w zespole

Na pewno ich znasz. Podczas gdy inni wytrwale wiosłują, oni ślizgają się cały czas podczepieni pod pracę pozostałych. Kryzys do doskonały moment na to, aby odciąć linkę, której się trzymają.

Jako manager masz obowiązek reagować na zachowania narciarzy w trosce o pozostałych członków zespołu. Chociażby po to, aby nie doprowadzić ich do całkowitej demotywacji.

Wielu managerów nie potrafi zabrać się za narciarzy. Ci ślizgają się tak sprytnie, że trudno przyłapać ich na gorącym uczynku. Wykonują niezbędne minimum i nie uchylają się otwarcie od pracy. Mają urok osobisty albo trudną sytuacje rodzinną. Zawsze jest wiele powodów, dla których rozmowa na temat ich pracy jest trudna, a potencjalne zwolnienie jeszcze trudniejsze.

Wielu managerów żyje na dodatek iluzją, że nie jest to widoczne w zespole i wezmą się za uzdrowienie sytuacji przy pierwszej lepszej okazji.

Ale nigdy ten dobry moment nie nadchodzi.

Jeśli liczysz na to, że pozostali, dobrze pracujący pracownicy tego nie widzą, to jesteś w błędzie. Szef dostrzega narciarzy jako ostatni. Jeśli więc Ty ich namierzyłeś, to możesz być pewny, że inni zrobili to już przed Tobą.

Najczęstszą przyczyną lenistwa pracowników jest zmęczenie i wypalenie zawodowe. Jeśli Twoi pracownicy od lat wykonują tą samą pracę w tej samej firmie, prawdopodobieństwo, że nuda z tym związana doprowadzi ich do lenistwa, jest ogromna.

Nie lubiący się przemęczać pracownicy przynoszą firmie ogromną szkodę, nie tylko finansową. Trudno jest się ich pozbyć. Narciarz to osoba, która świadomie nie wypełnia dobrze części swoich obowiązków, chociaż ma do tego kwalifikacje. Nie jest nią osoba, która bardzo się stara, ale z powodu niższych kwalifikacji jest mało efektywna.

Systemy zespołowej odpowiedzialności za wyniki, które funkcjonują w wielu firmach, wspierają destrukcyjne zachowania low performerów. Nie muszą tłumaczyć się ze słabych rezultatów, bo pozostali członkowie zespołu w trosce o swoją premię, realizują ich zadania i windują wyniki. Jeśli więc chcesz wyeliminować narciarzy ze swojego zespołu, przede wszystkim wprowadź zasadę indywidualnej odpowiedzialności za realizację zadań.

Jako manager obserwuj uważnie swoich pracowników i reaguj od razu na pierwsze oznaki lenistwa, przedstawiając pracownikowi konkretne fakty. Jeśli będzie próbował wymówić się od zadań brakiem odpowiednich umiejętności, zaproponuj szkolenie lub inną formę pomocy. Reagując dajesz czytelny sygnał narciarzowi i zespołowi, że dostrzegasz problem i nie zamierzasz tej sytuacji tolerować. Podjęte działania i ustalenia spisz przy okazji oceny miesięcznej, a jeśli w firmie ona nie funkcjonują, to w formie protokołu z rozmowy z pracownikiem. Na pewno nie czekaj z reakcją do czasu rocznej oceny pracowniczej, bo marnujesz w ten sposób zbyt wiele czasu.

Postawa „mogę, ale nie chcę” może być podstawą do wypowiedzenia umowy o pracę z powodu niskiej efektywności, więc manager nie pozostaje bezsilny wobec leniwych pracowników i nie musi lenistwa w miejscu pracy znosić.

Przeczytaj podobne wpisy:

Leave a Comment

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.